Ποιότητα στην ερωτική ζωή



poiotita-sexoualiki-zwi

Μύθοι και πραγματικότητα

Η ποιότητα στην ερωτική ζωή δύο ανθρώπων προσδιορίζεται από τρεις σημαντικές συνιστώσες: τις προσδοκίες του ενός από τον άλλο, την ηδονή που λαμβάνουν και την συναισθηματική πληρότητα. 

Οι δύο σύντροφοι μέσα από την ερωτική και σεξουαλική τους σχέση επιθυμούν να εκφράσουντον εαυτό τους και να διεκδικήσουν τις ανάγκες τους, βιώνουντην ηδονή και την ευχαρίστηση και εισπράττουν ο ένας από τον άλλο την συναισθηματική τους ολοκλήρωση.

Αν οι προσδοκίες που έχει ο άντρας από τη γυναίκα και η γυναίκα από τον άντρα εκπληρώνονται, τότε και οι δύο θα βιώσουν την ηδονή και την απόλαυση, που με τη σειρά της θα συμβάλλει στην συναισθηματική πληρότητα και των δύο.

Ο άνθρωπος μέσα από μία διαδικασία ψυχοσυναισθηματικής ωρίμανσης που ξεκινάει από την παιδική του ηλικία, συνεχίζεται στην εφηβεία και ολοκληρώνεται στην ενήλικη ζωή, διαμορφώνει την ψυχοκοινωνική του ταυτότητα και τον σεξουαλικό του ρόλο. Έχοντας ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, ο άνθρωπος μέσα από την σεξουαλική του συμπεριφορά επιζητά την σεξουαλική και συναισθηματική επαφή με έναν άλλο άνθρωπο και διεκδικεί την συντροφικότητα.

Η σημερινή κοινωνία βομβαρδίζεται από σωρεία μηνυμάτων και προτύπων προερχόμενα από τις νέες κοινωνικές αντιλήψεις της σεξουαλικής απελευθέρωσης. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την αναδιαμόρφωση των ρόλων των δύο φύλων, την αλλαγή των προτύπων που προβάλλονται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και την αύξηση των προσδοκιών. Και ο άντρας και η γυναίκα στην σημερινή πραγματικότητα κυνηγούν την τελειότητα σε όλα τα επίπεδα της ζωής τους και των διαπροσωπικών τους σχέσεων. Αυτή η διαδικασία έχει οδηγήσει στη δημιουργία μύθων αναφορικά με τον σεξουαλικό ρόλο των δύο φύλων.

Ο άντρας σήμερα διακατέχεται από έντονο άγχος για το σεξουαλικό του ρόλο, κυρίως για την ικανότητά του να προσφέρει ικανοποίηση στη σύντροφό του. Από την άλλη, η γυναίκα έχοντας βγει από τον παραδοσιακό της ρόλο ενσωματώθηκε στην αγορά εργασίας και προσπαθεί παράλληλα να εκφράσει τις επιθυμίες και της ανάγκες της με ένα τρόπο περισσότερο διεκδικητικό και επιθετικό απ’ ότι στο παρελθόν. Η νέα θέση της, την καθιστά πιο απαιτητική και μαχητική. Η αυξημένη αυτή διεκδικητικότητα δεν περιορίστηκε στην κοινωνική διάσταση αλλά επεκτάθηκε και στο σεξουαλικό επίπεδο, οδηγώντας τη γυναίκα στην υιοθέτηση μιας καινούργιας σεξουαλικής εικόνας και κατ’ επέκταση ενός καινούριου ρόλου που θα υποστηρίξει την εικόνα αυτή.

Κερδίζοντας λοιπόν έδαφος σε καταστάσεις όπου μέχρι πρότινος ηγείτο παραδοσιακά ο άντρας, οδήγησε αντανακλαστικά το συλλογικό αντρικό ασυνείδητο σε ένα συνεχή αγώνα υπεραναπλήρωσης, βασικό συστατικό της οποίας είναι η βελτίωση της σεξουαλικής επίδοσης και η δήλωση της σεξουαλικής ταυτότητας. Η προσπάθεια αυτή του σύγχρονου άντρα συντελείται μέσα σε ένα βιαστικό, συγκεχυμένο και ασαφές πλαίσιο, με αποτέλεσμα την αναγωγή της ύπαρξης, διατήρησης και επίδειξης της στύσης σε μοναδικό ζητούμενο της σημερινής σεξουαλικής συμπεριφοράς. Φυσικό επακόλουθο αυτής της τάσης ήταν η διαστρεβλωμένη αυτή αντίληψη να υποστηριχθεί από τα μέσα μαζικής επικοινωνίας, φαινόμενο που πρακτικά υλοποιείται μέσω της σεξιστικής πρόκλησης και της σεξουαλικής ασυδοσίας.

Τα νέα ζευγάρια βρισκόμενα κι αυτά σε αντίστοιχα περιβάλλοντα προσπαθούν με λανθασμένο τρόπο να επανακτήσουν ή δομήσουν τη σεξουαλική τους ταυτότητα μέσα από πρότυπα που ακολουθούν την παραπάνω συλλογιστική. Ο φαύλος κύκλος, λοιπόν, έγκειται, αφενός, στον «εκφυλισμό» της παραδοσιακής αντρικής εικόνας στο επίπεδο της σεξουαλικότητας και, αφετέρου, στην παρορμητική και αγωνιώδη αναζήτηση από την πλευρά της γυναίκας της χαμένης αρρενωπότητας του συντρόφου της.

Συνεπώς, η οπισθοδρόμηση της σεξουαλικής εικόνας και ταυτότητας έχει οδηγήσει σε μια δυσλειτουργική σημειολογία της σχέσης των δύο φύλων. Η απώλεια της ερωτικής μαγείας έχει παραχωρήσει τη θέση και το έδαφος σε πολλούς μύθους, όπως για παράδειγμα το «μύθο της συνεχούς επίδοσης», το «μύθο της απαίτησης της σεξουαλικής νίκης» και το «κυνήγι του οργασμού». Οι νέοι άνθρωποι εγκλωβίζονται στην ανάγκη για αποτελεσματικότητα, βιώνουν το σεξ ως ανάγκη εκπλήρωσης στόχων και χάνουν το ουσιαστικό νόημα που είναι η πλήρης συμμετοχή του σωματαισθητικού και η ύπαρξη της φαντασιωσικής απεικόνισης.

Ο άντρας, λοιπόν, νιώθει φοβισμένος μπροστά σε αυτό το νέο ρόλο της γυναίκας, χρεωμένος και ενοχοποιημένος που δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις τελειοθηρικές προσδοκίες της γυναίκας και ταυτόχρονα εγκλωβισμένος μέσα στις δικές του υψηλές προσδοκίες. Έτσι, και τα δύο φύλα συμμετέχουν σ’ έναν ατέρμονο αγώνα αναζήτησης του οργασμικής κορύφωσης, προσπερνώντας το βίωμα της επιθυμίας και της διέγερσης.

Ο Θάνος Ασκητής είναι Νευρολόγος – ψυχίατρος, Διδάκτωρ ψυχιατρικής Πανεπιστημίου Αθηνών, Πρόεδρος Ινστιτούτου Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας.


Αναζήτηση